Vurdering af aktiver
Både i den finansielle sektor og i perioden som selvstændig konsulent, har jeg været med i mange sager, hvor vurdering, registrering, salg og/eller finansiering af aktiver, har været en del af mit arbejde.
Med tiden har jeg derfor opbygget både mange kompetencer indenfor forskellige brancher, samt et godt netværk – især indenfor maskinindustrien – både hos virksomheder såvel som hos leverandører.
Jeg kan eksempelvis vurdere aktiver ved:
- Rekonstruktion.
- Konkurs.
- Refinansiering eller finansiering.
- Køb eller salg af virksomhed.
- Værdi af pant.
- Opdatering af anlægskartotek.
- Salg af aktiver.
- Andet.
I forbindelse med vurderingen bliver der udarbejdet en vurderingsrapport indeholdende værdi ved hurtigt salg, målrettet salg 3–6 mdr., samt ved fortsat drift.
Vurderingsrapport foreligger normalt 2–3 arbejdsdage efter fremvisning.
Vurdering kan være med eller uden besigtigelse. Er vurderingen uden besigtigelse, er det kun ved enkeltstående standardaktiver af kendt fabrikat.
Læs mere om de enkelte punkter her: Vurdering af aktiver og maskiner – Morten Scheel
Finansiering
Det forekommer ofte, at når man har besluttet sig for at investere, så melder spørgsmålet sig – hvordan skal det finansieres bedst muligt?
Hvilken finansieringsform skal vælges til den konkrete investering, og hvordan sikrer man sig det bedst mulige tilbud på finansieringen?
Der er mange forskellige finansieringsformer, og nogen af de mest anvendte er:
- Leasing.
- Banklån.
- Kreditforeningslån.
- Factoring.
- Crowdfunding.
Finansiering via driftskreditten kan også være en mulighed, men driftskreditten bør bruges til drift, og ikke til at finansiere aktiver.
Jeg kan hjælpe virksomheden med at finde frem til den mest optimale finansieringsform, indgå i dialogen og forhandlingen med potentielle långivere, udarbejde en præsentation af virksomheden og investeringen til långiverne, samt analysere modtagne finansieringstilbud.
Herefter vil der blive præsenteret en sammenfatning af de modtagne finansieringstilbud, samt en anbefaling til virksomheden af hvilket tilbud jeg ser som bedste løsning.
Bestyrelse og Advisory board
Disse drøftelser kan eksempelvis være via en bestyrelse eller et advisory board.
I selskabsloven defineres hvilke selskaber der skal have en bestyrelse. Her defineres også de opgaver en bestyrelse har, bl.a. beføjelser i virksomheden, tilsynspligt samt et økonomisk og juridisk medansvar.
Kilde: Selskabsloven § 111 (danskelove.dk)
Et advisory board har ikke disse lovbestemte beføjelser og ansvar, og det er her den store forskel ligger.
I forhold til at skabe vækst i virksomheden kan såvel en bestyrelse som et advisory board bidrage til dette.
Sammensætningen af både en bestyrelse eller et advisory board skal være ud fra ønsket om at styrke virksomheden, herunder at støtte med viden og kompetencer, og holde ledelsen oppe på aftaler og planer.
Jeg kan arbejde både i og for en bestyrelse eller advisory board.
Se også: Morten Scheel – Morten Scheel
Faglige ressourcer i Bestyrelse og Advisory board
Formalia og retslige rammer:
- Etablering og gennemgang af vedtægter og ejeraftale.
- Etablering og gennemgang af prokuraregler.
- Etablering og gennemgang af Forretningsorden, herunder skillelinje mellem direktion og bestyrelse.
- Risikovurdering og ‑styring i relation til selskab, direktion og bestyrelse.
- Dialog med advokat.
Tilrettelæggelse af bestyrelsens arbejde:
- Indkaldelse, dagsorden og protokol.
- Udarbejdelse af bestyrelsens materialer og oplæg.
- Rapportering, vurdering og beslutning i selskabet og bestyrelsen.
- Mødeledelse af bestyrelsesmøder.
Forretningsplan:
- Vidensindsamling, analysere, udarbejde og følge op på Forretningsplan.
- Udvikle virksomhedens mission, vision og værdigrundlag.
Ledelse af direktionen:
- Sparring, motivation, inspiration og krav.
Økonomi, drift, kapital og budget:
- Vurdering og strukturering.
- Udarbejde, opfølgning og rapportering.
- Finansiel gennemgang ved f.eks. låneoptagelse, og dokumenter relateret hertil.
- Mange års erfaring med leasing.
- Dialog og forhandling med pengeinstitut.
- Dialog med revisor.
Økonomiske beregninger og konsekvenser:
- Køb og salg af virksomhed og ejerandele.
- Køb, salg eller nybyggeri af ejendom.
- Turn around.
Forsikringer:
- Gennemgang af kontrakter og aftaler både i relation til virksomheden og bestyrelsen.
- Forsikringsudbud, også via mægler.
Strategi
- Hvordan går det med min virksomhed?
- Hvordan udvikler jeg min virksomhed?
- Hvad skal der til for at nå mine mål for virksomheden?
En forretningsplan beskriver idéen bag og planen for din virksomhed, og fungerer som grundlaget for din virksomhed og fokuserer på, hvordan du vil drive og udvikle virksomheden.
Forretningsplanen kan indeholde mange forskellige elementer, men målet er uanset hvad, at planen giver et indblik i og overblik over din forretningsidé og dens potentiale. Derfor bør din forretningsplan som minimum indeholde en beskrivelse af idéen, produktet, markedet og økonomien for virksomheden.
Jeg kan være med i gennemgangen af virksomheden og sætte målene for fremtiden. I dette forløb bliver områderne vision, målsætninger, medarbejdere, organisation, produkter, kunder, markedsføring og salg bl.a. gennemgået, og der udarbejdes en forretnings-/strategiplan.
Efterfølgende kan jeg også deltage i arbejdet med implementering og opfølgning af strategi- og vækstmålene.
Økonomi
Når man kigger på virksomhedens økonomi, består den af mange dele. Her kan nævnes regnskab, bogføring, budget og budgetopfølgning, likviditet, balance, valuta, renter og finansiering.
Det er vigtigt, at alle dele spiller godt sammen. Derigennem opnås de bedste resultater for virksomheden, og det giver også den enkelte virksomhed et rigtig godt overblik.
Pengeinstitutterne kigger bl.a. på regnskabstallene når de skal vurdere virksomhedens kreditværdighed. Derfor har det stor betydning for opnåelse af eksempelvis finansiering til vækst, at der er tillid til og troværdighed omkring virksomhedens tal, til bogføringen og rapporteringen heraf til samarbejdspartnerne.
I samarbejde med virksomheden, kan jeg gennemgå økonomien og komme med anbefalinger for optimeringer og forslag til, hvordan optimeringer kan indarbejdes i virksomhedens fremtidige økonomi, bogføring og rapportering.
Priser
Kørsel timepris 650,00 kr. + moms, samt 3,79 kr. + moms pr. km (Statens takst).
Broafgift efter regning.
CV
2023 – | Bestyrelsesformand i CS TechCom ApS |
2022 – | Bestyrelsesmedlem i Forsikringsselskabet Vejle Brand g/s |
2019 – | Delegeret i Forsikringsselskabet Vejle Brand g/s |
2015 – | Bestyrelsesformand i Bast & Co. A/S |
2017 – 2023 | Advisory board i CS TechCom ApS |
2016 – 2021 | Bestyrelsesformand i AluSteel A/S |
2016 – 2017 | Bestyrelsesformand i Øko-Oil A/S |
2021 – | Beskikket sagkyndig af Domstolsstyrelsen |
2017 – | Direktør i Morten Scheel ApS |
2020 – 2020 | Sales Manager i Leneo A/S |
2017 – 2018 | Projektkonsulent i Danske Andelskassers Bank A/S |
2015 – 2017 | Indehaver og Rådgiver i F10 Finans |
2014 – 2015 | Rådgiver i F10 Finans |
2011 – 2014 | Key Account Manager i Ikano Bank |
2004 – 2011 | Kundechef i Finans Nord |
2000 – 2004 | Finansiel rådgiver i Nordania Leasing |
1999 – 2000 | Finanskonsulent i DaimlerChrysler Capital |
1997 – 1999 | Konsulent i Unileasing |
1990 – 1997 | Erhvervsrådgiver i Unibank |
1988 – 1990 | Privatrådgiver i Andelsbanken |
1986 – 1988 | Bankelev i Andelsbanken |
Referencer
- Bast & Co. A/S, Porschevej 2, 7100 Vejle (www.bastogco.com)
- AluSteel A/S, Odensevej 36, 5772 Kværndrup (www.alusteel.dk)
- CS TechCom ApS, Skiltemagervej 3, 8722 Hedensted (www.cstechcom.dk)
- Leneo A/S, c/o Matrikel 1, Højbro Plads 10, 1200 København K (www.leneo.io)
- Danske Andelskassers Bank A/S, Baneskellet 1, Hammershøj, 8830 Tjele (www.andelskassen.dk)
- CUBIC Modulsystem A/S, Skjoldborgsgade 21, 9700 Brønderslev (www.cubic.eu)
- Skov Advokater Advokataktieselskab, Dandyvej 3B, 3. sal, 7100 Vejle (www.skovadvokater.dk)
Forsikringsselskabet Vejle Brand g/s (www.vejlebrand.dk)
Bestyrelsen vil gerne indstille til delegeretkredsen på generalforsamlingen april 2022, at Morten Scheel vælges ind som nyt bestyrelsesmedlem for en 3‑årig periode i Vejle Brands bestyrelse.
Morten bor i Vejle sammen med sin hustru Hanne
Bestyrelsen har valgt at indstille Morten fordi:
- At han arbejdsmæssigt fra 1996 til 2017 har arbejdet i den finansielle sektor i forskellige jobs.
- I 2017 etablerede han eget konsulenthus med rådgivning til erhvervslivet.
- Morten har blandt andet erfaring med:
- Risikovurdering og risikostyring.
- Finansiel virksomhed generelt.
- Forsikringsudbud.
- Strategiarbejde.
Det er således bestyrelsens opfattelse, at Morten kan bidrage positivt til samlede bestyrelseskompetencer, særligt indenfor strategiarbejde og forretningsudvikling, samt reguleringen indenfor den finansielle sektor.
Morten beskriver sig selv som en kvalitetsbevidst teamplayer.
På bestyrelsens vegne Kristina Søgaard, bestyrelsesformand
Skov Advokater Advokataktieselskab
Hurtigt, effektivt, kompetent og altid med stor integritet, tak for det.
Erik Svanvig, Partner og bestyrelsesformand
Dansk ErhvervsFinansiering A/S
Dansk ErhvervsFinansiering har benyttet Mortens kompetencer. Det har været i forbindelse med vurdering og salg af industrimaskiner. Morten løste opgaven til UG.
Tommy Svendsen, direktør
Eksamener/kurser
2022 | Gensidig Forsikring, grundkursus for bestyrelsesmedlemmer |
2020 | Executive Board Education (link) |
2006 | NLP |
2000 | Tack Training salgsuddannelse |
1997 | Erhvervsrådgiveruddannelse 2 |
1996 | Førlederseminar |
1995 | Valutarådgivning, udvidet |
1994 | Præsentationsteknik |
1993 | Erhvervsrådgiveruddannelse 1 |
1992 | Merkonom fællesfag |
1992 | Bankskole |
1986 | Studentereksamen |
Tysk | Professionel færdighed |
Engelsk | Professionel færdighed |
Fransk | Begrænset færdighed |
Hvem er jeg
Jeg er bor i Vejle med min kone Hanne. Sammen har vi to voksne børn Jesper og Stine. I foråret 2018 blev jeg også bedstefar.
Min fritid bruger jeg på familie, venner, hus og have. Jeg interesserer mig for næsten alt sport, men særligt Formel 1 har min store interesse, som ikke er blevet mindre efter at have oplevet det live.
Arbejdsmæssigt begyndte jeg i den finansielle sektor i 1986. Siden 1990 har jeg arbejdet med rådgivning af virksomheder, både via bank og leasingselskab, samt tre år som en del af et konsulenthus. I 2017 etablerede jeg min egen konsulentvirksomhed.
Fra 1997 har jeg primært beskæftiget mig med maskinindustrien. Hos to leasingselskaber (2004–2014) var jeg ansvarlig for opbygning af koncept og forretningsgang for området.
Bl.a. som en naturlig del af kreditprocessen har jeg foretaget mange vurderinger af aktiver, og forestået vurdering og salg af aktiver ved eksempelvis nødlidende sager.
I perioden som konsulent (2014– ), har jeg også været involveret i opgaver, hvor vurdering, registrering, salg og/eller finansiering, har været en del af mit arbejde.
Med tiden har jeg derfor opbygget både mange kompetencer og et godt netværk. Det gælder både hos virksomheder og pengeinstitutter såvel som hos leverandører.
Jeg sætter pleje af kunder og samarbejdspartnere højt og det at være der for den enkelte, når der er behov for det. Det giver efter min opfattelse et godt og tillidsfuldt samarbejde, også på lang sigt.
Samtidig er åbenhed og dialog vigtigt for et godt samarbejde, både internt og eksternt.
Cookie- og persondatapolitik
Cookiepolitik:
En cookie er en lille tekstfil, der lagres i din browser og genkendes af hjemmesiden ved dit næste besøg, og som gør det muligt at sende individualiseret information til din browser. Den er ikke et program, og den kan ikke indeholde virus. En cookie kan indeholde tekst, tal eller f.eks. en dato, og gør det muligt at genkende din IP-adresse. Cookies placeres, når du accepterer brug af cookies. Retsgrundlaget for behandling af din IP-adresse er dit samtykke, jf. Persondataforordningens artikel 6, stk. 1, litra a.
Det er muligt at slette eller blokere for cookies. Hvis du sletter eller blokerer cookies, vil annoncer kunne blive mindre relevante for dig og optræde hyppigere. Du kan desuden risikere, at websitet ikke fungerer optimalt, samt at der er indhold, du ikke kan få adgang til.
Hvis du ikke ønsker at modtage cookies, kan du blokere for alle cookies, slette eksisterende cookies fra din computer eller modtage en advarsel, før der gemmes en cookie.
De cookies, der er sendt til dig via vores hjemmeside, vil blive opbevaret i højst 26 måneder fra sidste gang du var inde på hjemmesiden. Her gang du besøger vores hjemmeside igen, forlænges perioden. De pågældende cookies opbevares derfor i højst 26 måneder fra dit seneste besøg på vores hjemmeside.
Vi bruger cookies til statistik, tilpasning og opretholdelse af indhold og tjenester, så de stemmer overens med dine og andre brugeres interesser og ønsker.
Vi bruger Google Analytics som et statistikværktøj, så vi bedre kan tilpasse indholdet af vores hjemmeside til det, der er mest relevant for dig.
For at kunne det, sender Google Analytics cookies via vores hjemmeside. Disse cookies anvendes ikke til registrering af personoplysninger, medmindre du selv udtrykkeligt giver samtykke til brug af cookies.
Google kan videregive oplysninger til andre parter, hvis loven kræver det, eller hvis en anden part skal behandle oplysninger på vegne af Google.
Vores cookiepolitik er baseret på kravene i “Bekendtgørelse om krav til information og samtykke ved lagring af eller adgang til oplysninger i slutbrugers terminaludstyr”. Bekendtgørelsen indeholder en række regler angående information om og samtykke til, hvilke cookies der lagres på din computer. Derudover behandler vi de personoplysninger, vi eventuelt modtager i overensstemmelse med persondataforordningen.
Du har til enhver tid ret til at få indsigt i de personoplysninger vi eventuelt behandler i forbindelse med vores brug af cookies. Du har også ret til at få rettet eventuelle fejl. Du har i visse tilfælde ret til at få slettet dine oplysninger, få begrænset behandlingen, gøre indsigelse mod behandlingen og få dine oplysninger udleveret digitalt.
Hjemmesiden ejes og publiceres af: Morten Scheel ApS, Marie Grubbes Vej 20, DK-7100 Vejle, tlf. +4530494585, E‑mail ms@mortenscheel.dk
Ønsker du at gøre brug af dine rettigheder eller har spørgsmål til vores behandling af dine personoplysninger, er du velkommen til at kontakte os.
Du kan klage over behandling af dine personoplysninger til Datatilsynet, Borgergade 28, 5, 1300 København K.
Persondatapolitik:
Hos Morten Scheel ApS behandler vi persondata, og vi har derfor vedtaget denne persondatapolitik, der oplyser dig om, hvordan vi indsamler og behandler personoplysninger.
Vi indhenter og behandler kun persondata i de tilfælde, hvor det er relevant for os.
Ved indsamling, behandling og anvendelse af dine persondata, overholder vi altid gældende lovgivning.
Dine personoplysninger opbevares så længe der er tilladt i henhold til lovgivningen, og vi sletter dem, når de ikke længere er nødvendige.
Den dataansvarlige for indsamling, behandling og anvendelse af dine personoplysninger er: Morten Scheel ApS, Marie Grubbes Vej 20, DK-7100 Vejle, tlf. +4530494585, E‑mail ms@mortenscheel.dk.
Hvis du ønsker at købe og modtage en ydelse fra os, har vi brug for at indsamle visse persondata for at kunne tilbyde dig vores services. Vi kan indhente oplysninger som f.eks. navn, e‑mailadresse, postadresse og telefonnummer.
Alle de personoplysninger, som vi indsamler og behandler, sker med høj grad af fortrolighed og sikkerhed. Dine almindelige kontaktoplysninger som navn og adresse, indhenter vi for at kunne levere den ydelse som du har købt hos os. Din e‑mailadresse indhenter vi for at kunne sende dig ordrebekræftelse samt faktura. Dine oplysninger vil blive slettet 5 år efter opgaven er afsluttet.
Vi anvender eksterne virksomheder som leverandører for at levere vores ydelser bedst muligt. Disse eksterne leverandører er databehandlere og behandler i visse tilfælde personoplysninger i forbindelse med deres levering af ydelser til os. Vores databehandlere behandler kun personoplysninger efter vores instruks og i overensstemmelse med lovgivningens krav til databehandlere.
Vi har indgået databehandleraftaler med vores databehandlere, hvilket er vores sikkerhed for, at de overholder gældende regler om beskyttelse af dine personoplysninger.
Som den registrerede har du en række rettigheder, som vi til enhver tid skal sikre opfyldelse af, herunder ret til indsigt i dine personoplysninger, ret til berigtigelse og sletning af dine personoplysninger og ret til at gøre indsigelse mod vores behandling af dine personoplysninger.
Såfremt du ønsker at gøre brug af dine rettigheder, er du velkommen til at sende os en e‑mail på ms@mortenscheel.dk.
Såfremt du ønsker at klage over vores indsamling og anvendelse af dine personoplysninger, kan dette ske til Datatilsynet, Borgergade 28, 5, 1300 København K.