Vurdering af aktiver og maskiner
En vurderingsmand kan som uvildig vurdere maskiner og aktiver bl.a. i forbindelse med rekonstruktion, finansiering samt eventuelt køb eller salg af virksomheder. Som beskikket sagkyndig kan man tillige blive udpeget af Domstolsstyrelsen i udvalgte sager.
Jeg har fungeret som vurderingsmand i mange år og har bred erfaring fra flere brancher.
Herunder kan du læse om hvordan jeg kan hjælpe din virksomhed.
Indholdsfortegnelse
Vurderingsmand
Hvad laver en vurderingsmand?
Som vurderingsmand arbejder jeg med at foretage en uvildig vurdering af et eller flere aktiver. En vurdering foregår typisk ved, at der bliver rettet henvendelse til mig, om jeg kan vurdere et eller flere aktiver. Herefter aftales et besøg hos virksomheden, hvor det eller de pågældende aktiver fremvises.
Samtidig med at aktivet fremvises, foretages en registrering der typisk indeholder:
- Serienummer/Typeskilt
- Årgang
- Fabrikat
- Model
- Opbygning
- Timetal (produktion / standby)
- Eventuelt tilbehør
- Kilometer / timer, hvis det er rullende materiel
- Visuel gennemgang af aktivet for at vurdere generel stand
Der tages billeder af aktivet, som senere anvendes i vurderingsrapporten.
Aktivet kan supplerende dokumenteres ved en kopi af oprindelig ordrebekræftelse, oprindelig faktura e.l.
Når alle nødvendige informationer og data er indsamlet og registreret, sammenfattes vurderingen af aktivet i en Vurderingsrapport.
Indholdet af en vurderingsrapport
Vurdering 1:
Den værdi aktivet anslås at kunne indbringe ved hurtigt salg, det kan være direkte til ny ejer eller ved auktion. Der er i vurderingen ikke taget højde for omkostninger til flytning, provision o.l.
Vurdering 2:
Den værdi aktivet anslås at kunne indbringe ved et målrettet salg til ny ejer over en rimelig periode på 3–6 måneder. Det forudsættes at aktivet sælges fra nuværende placering, så omkostninger til flytning m.m. er ikke medregnet.
Vurdering 3:
Den værdi et tilsvarende aktiv anslås at kunne genanskaffes til. Omkostninger til levering, opstilling, igangsætning o.l. er medregnet.
Vurderingsrapporten indeholder også billeder af det eller de fremviste aktiver.
Når vurderingsrapporten er færdig, sendes et eksemplar til virksomheden og/eller den tredjemand der har bestilt vurderingen.
En vurdering vil stort set altid være med fysisk besigtigelse af aktivet.
Sker det, at vurderingen er uden besigtigelse, vil det som oftest kun være ved enkeltstående standardaktiver af kendt fabrikat, og i vurderingsrapporten vil der tillige blive taget forbehold for manglende besigtigelse.
En vurderingsrapport kan normalt foreligge 2–3 arbejdsdage efter besigtigelse. Alt efter antallet af aktiver, kan lidt længere behandlingstid forekomme.
Er der spørgsmål i forbindelse med vurderingsmand, kontakt mig her.
Beskikket sagkyndig
Pr. 1. januar 2021 er jeg udnævnt som Beskikket sagkyndig af Domstolsstyrelsen.
I småsager kan Retten beslutte, at der skal indhentes en sagkyndig erklæring, som vil indgå som et af beviserne i sagen. Dette sker ved, at Retten skriftligt formulerer nogle spørgsmål til en sagkyndig person eller organisation, som Retten vælger.
Her er jeg nu på listen over de sagkyndige personer, som Retten kan vælge imellem.
Er der spørgsmål i forbindelse med Beskikket sagkyndig, kontakt mig her.
Beskikkelsen sker i henhold til retsplejelovens § 404, stk. 3.
Retsplejeloven § 404
Efter anmodning fra en part kan sagkyndig oplysning af en sag tilvejebringes ved skriftlig besvarelse af spørgsmål stillet af retten til en sagkyndig person eller organisation. Når særlige grunde taler for det, kan retten bestemme, at en sagkyndig person eller en repræsentant for en sagkyndig organisation skal supplere den skriftlige besvarelse ved mundtlig forklaring.
Stk. 2.
Parterne skal have mulighed for på forhånd at udtale sig om spørgsmålene og at få oplyst de forventede udgifter ved at tilvejebringe den sagkyndige oplysning.
Stk. 3.
Domstolsstyrelsen fastsætter nærmere regler om den praktiske fremgangsmåde ved sagkyndig oplysning af en sag. Domstolsstyrelsen kan beskikke personer eller organisationer til at afgive sagkyndige vurderinger eller erklæringer.
Stk. 4.
Reglerne i § 198, stk. 3 og 4, § 199, § 206, stk. 3, § 207 og § 208, stk. 1, 1. pkt., finder tilsvarende anvendelse.
Kilde: Retsplejeloven § 404 (danskelove.dk)
Når jeg arbejder som Beskikket sagkyndig eller som vurderingsmand, erklærer jeg samtidig at jeg er habil som Beskikket sagkyndig eller vurderingsmand i henhold til Konkurslovens § 238.
Konkursloven § 238
Ingen må handle som kurator, skifterettens medhjælper, medlem af kreditorudvalget, sagkyndig bistand, forretningskyndig medhjælp, revisor, rekonstruktør, tillidsmand eller vurderingsmand, hvis han er en af skyldnerens nærstående eller er afhængig af skyldneren, eller hvis der som følge af hans interesse i sagens udfald eller af andre grunde er tvivl om hans upartiskhed i det foreliggende spørgsmål.
Stk. 2.
Har skyldneren drevet erhvervsvirksomhed, eller er skyldneren et selskab, en forening eller anden organisation, må revisor, tillidsmand eller vurderingsmand heller ikke på nogen af de i stk. 1 nævnte måder være knyttet til medlemmer af bestyrelse eller direktion, til kurator, skifterettens medhjælper, en likvidator eller til virksomhedens eller organisationens kasserer eller bogholder.
Stk. 3.
En vurderingsmand må ikke have økonomisk interesse hos aftager og må ikke medvirke ved afhændelse af boets aktiver, medmindre vurderingsmanden i egenskab af auktionsholder alene har foretaget vurdering til brug for bortsalg på offentlig auktion.
Stk. 4.
De i stk. 1 nævnte personer, nærstående til disse personer eller ansatte i disse personers virksomheder må ikke erhverve nogen del af boets aktiver.
Stk. 5.
En person, der beskikkes som tillidsmand i medfør af § 11 a, stk. 1, må ikke have været revisor eller forretningsmæssig rådgiver for skyldneren i to år forud for rekonstruktionsbehandlingens indledning og må ikke virke som revisor eller forretningsmæssig rådgiver for skyldneren i en periode på to år efter at have afsluttet hvervet som tillidsmand.
Vurdering af aktiver
Hvordan vurderes aktiver?
Det at vurdere et aktiv, kræver som udgangspunkt specialviden og brancheindsigt, for at blive udført korrekt og neutralt.
Det er ikke alle der har de nødvendige forudsætninger for at opgøre værdien af aktiver (maskiner, produktionsudstyr, rullende materiel m.m.).
Det er derfor en rigtig god ide at få foretaget vurderingen af en ekstern fagmand.
Det arbejde der udføres som ekstern fagmand, er nærmere beskrevet under emnerne ”Vurderingsmand” og ”Beskikket sagkyndig”.
De tre vurderingsprincipper
Vurdering 1:
Den værdi aktivet anslås at kunne indbringe ved hurtigt salg, det kan være direkte til ny ejer eller ved auktion. Der er i vurderingen ikke taget højde for omkostninger til flytning, provision o.l.
Vurdering 2:
Den værdi aktivet anslås at kunne indbringe ved et målrettet salg til ny ejer over en rimelig periode på 3–6 måneder. Det forudsættes at aktivet sælges fra nuværende placering, så omkostninger til flytning m.m. er ikke medregnet.
Vurdering 3:
Den værdi et tilsvarende aktiv anslås at kunne genanskaffes til. Omkostninger til levering, opstilling, igangsætning o.l. er medregnet.
I vurderingsrapporten er der typisk vist 1–2 billeder af hvert aktiv. Yderligere billeder kan efter anmodning fremsendes.
Aktiverne er vurderet i den stand som de forefindes.
Aktiverne er som ofte ikke efterprøvet for funktionalitet, men der spørges ind til om alle aktiver er fuldt funktionsdygtige og løbende er blevet serviceret.
Der tages forbehold for eventuelle udsving i de generelle markedspriser ved salg på et senere tidspunkt. Vurderingerne er derfor et udtryk for de skønnede værdier pr. datoen for vurderingen.
Der tages derfor også forbehold for tilbud fra købere, der kan have specielle interesser i aktiverne.
Brancher og typer af aktiver
Vurdering af aktiver kan ske indenfor forskellige brancher, og indenfor hver branche er der mange forskellige aktiver.
Nogle af brancherne og et udvalg af de tilhørende aktiver, er nævnt nedenfor.
Metalindustri/jernindustri
- Drejebænk
- Bearbejdningscenter
- Fræsemaskine
- Laserskærer
- Vandskærer
- Stansemaskine
- Kantbukker
- Robot
- Trådgnist og sænkgnist
- Sav
- Målemaskine
- Svejserobot
- m.m.
Træindustri
- Bore-/fræsemaskine
- Pudsemaskine
- Overfladebehandlingsanlæg
- Sav
- Afkortere
- Lamineringsanlæg
Grafisk industri
- Trykkerimaskine
- Falsemaskine
- Hæftemaskine
- Skæremaskine
- CtP-anlæg
- Scanner
- Rotationstrykkeri
- Digital trykmaskine
- Etiketmaskine
Plastindustri
- Sprøjtestøbemaskine
- Kværne
- Sorteringsanlæg
- Materialetørrer
- Materialekværn
- Transportanlæg
- Robotter
Entreprenør
- Gravemaskine
- Minigravemaskine
- Dumper
- Rendegraver
- Gummiged
Landbrug
- Traktor
- Mejetærsker
- Ballepresser
- Såmaskine
- Landbrugsmaskiner
- Malkerobot
Transport
- Lastbiler
- Kraner
- Varebiler
- Trailer
- Kølevogn
- Sættevogn
Laboratorieudstyr
- Mikroskop
- Vægt
- Ovne
- Autoklaver
Inventar
- Kontormøbler
- Reoler
- Pallereoler
Ovenstående er et udvalg af brancher og aktiver. Udover de nævnte, har jeg et bredt kendskab til flere brancher og aktiver.
Er der spørgsmål i forbindelse med brancher eller aktiver, kontakt mig her.
Rekonstruktion
Hvad er en rekonstruktion?
En rekonstruktion – tidligere ofte benævnt betalingsstandsning – er en sidste måde til at få rettet op på virksomheden, hvis det i nuværende setup ikke længere er muligt at virksomheden kan opfylde sine forpligtelser som aftalt. Det er altså en slags ”pause”, hvor man sætter betalinger i bero, så der er tid til at få det samlede overblik over virksomheden og virksomhedens økonomiske situation.
En rekonstruktion foregår i praksis ved, at enten virksomheden eller en af virksomhedens kreditorer, sender en begæring til Skifteretten om rekonstruktion af virksomheden.
Når dette er sket, udpeger Skifteretten en eller flere rekonstruktører og en regnskabskyndig tillidsmand, som har ansvaret for rekonstruktionen, og der fastsættes et tidspunkt for et møde med kreditorerne, typisk indenfor 4 uger.
På dette møde fremlægger rekonstruktøren en overordnet plan for rekonstruktionen, der skal godkendes af kreditorerne, inden rekonstruktionen kan fortsætte. Sker dette ikke, overgår virksomheden med det samme til konkursbehandling.
Godkendes planen af kreditorerne, har rekonstruktøren op til seks måneder til at lave et egentligt rekonstruktionsforslag og få det vedtaget på et nyt møde i Skifteretten.
Dette møde kan i enighed udsættes i op til fire måneder. Hvis et flertal af kreditorerne ikke kan stemme for eller hvis forslaget ikke godkendes af skifteretten, overgår virksomheden med det samme til konkursbehandling.
Hvis rekonstruktionsforslaget bliver vedtaget og skifteretten godkender det det, får det retsvirkning. Det betyder, at forslaget også gælder for de kreditorer, der ikke stemte for forslaget.
Der er som sådan ikke nogen standarder for sådanne rekonstruktionsforslag, da det afhænger af den enkelte virksomhed.
Undervejs i rekonstruktionsforløbet arbejdes eksempelvis med nuværende og eventuel ny selskabsstruktur, vurdering af virksomhedens aktiver, vurdering af virksomhedens nuværende aktiviteter, muligheden for igangsætning af nye aktiviteter, eventuel opdeling af virksomheden, eventuelt behov for tilførsel af ny kapital, aftaler med kreditorer herunder akkordaftaler eller mulig salg/virksomhedsoverdragelse
Et rekonstruktionsforslag indeholder typisk en tvangsakkord eller en virksomhedsoverdragelse – eller begge dele.
En tvangsakkord betyder, at al gæld nedsættes til en procentdel – f.eks. 50%.
En virksomhedsoverdragelse kan handle om at sælge hele eller dele af virksomheden.
Godkendes det samlede forslag for rekonstruktionen, hvor vurderingen af aktiver kan indgå, må det tage maksimalt et år inden selve rekonstruktionen er gennemført. I dette tidsrum er der løbende dialog med kreditorer, pengeinstitutter o.l.
Kan der omvendt ikke opnås enighed om en plan for rekonstruktion eller kan tidsfristen på de 12 mdr. ikke overholdes, vil virksomheden overgå til konkursbehandling.
En vurdering af aktiver ved rekonstruktion skal derfor ofte ske hurtigt, hvilke også er en mulighed. Når registreringen af aktivet/-erne er foretaget, kan vurderingsrapport forventes klar maks. 2–3 arbejdsdage derefter. Lidt længere behandlingstid kan forekomme, alt efter sagens størrelse og/eller kompleksitet.
Er der spørgsmål i forbindelse med rekonstruktion, kontakt mig her.
Vurdering ved rekonstruktion sker i samarbejde med rekonstruktøren, og det sker i henhold til Konkurslovens § 13 b, stk. 2 a) og 2 b).
Konkursloven § 13 b
Det udsendte materiale skal indeholde:
1) Rekonstruktionsforslaget. Indeholder forslaget bestemmelse om virksomhedsoverdragelse, skal
forslaget indeholde oplysning om:
- a)
b )Hvilke aktiver, passiver og gensidigt bebyrdende aftaler der omfattes af overdragelsen.
- c)
2) Oversigt over skyldnerens status, der skal indeholde:
- a) Oversigt over skyldnerens aktiver med oplysning om værdien af de enkelte aktiver.
- b) Oversigt over skyldnerens pantsatte aktiver, panterettighedernes art samt størrelsen af pantefordringerne og eventuel friværdi i de enkelte aktiver.
- c) Oversigt over usikrede krav, herunder pantsikrede krav, i det omfang pantet ikke strækker til,
med angivelse af fordringshaverne og opdelt efter kravenes placering i konkursordenen.
3) En redegørelse fra rekonstruktøren og tillidsmanden, der skal indeholde:
- a) Eventuelle kommentarer til den statusoversigt, der er nævnt i 2.
- b) Redegørelse for sammenhængen mellem den statusoversigt, der er nævnt i 2, og skyldnerens senest aflagte regnskab.
- c) Oplysning om forhold, der vil kunne søges omstødt, om anlagte omstødelsessager og om rettigheder,
der er bortfaldet efter § 12 j, stk. 2.
- d) Oplysning om skyldnerens eventuelle ansvarspådragende forhold.
- e) Oplysning om eventuelle forhold, der vil kunne begrunde konkurskarantæne.
- f) Oplysning om årsagen til skyldnerens økonomiske vanskeligheder.
g )Anslået dividende i tilfælde af skyldnerens konkurs.
- h) Forløbet af samarbejdet med skyldneren under rekonstruktionsbehandlingen.
- i) En erklæring fra rekonstruktøren og tillidsmanden om, hvorvidt rekonstruktionsforslaget efter deres
skøn er rimeligt og frembyder en tilstrækkelig betryggelse for forslagets opfyldelse.
Stk. 2.
Rekonstruktionsforslaget og statusoversigten skal være tiltrådt af skyldneren.
Stk. 3.
Rekonstruktøren kan ændre rekonstruktionsforslaget, indtil det er vedtaget.
Kilde: Konkursloven § 13 b (danskelove.dk)
På hjemmesiden for Danmarks Domstole, findes yderligere informationer om rekonstruktion.
Konkurs
Hvad er en konkurs?
Kan man som virksomhed ikke længere betale sine kreditorer, eller har man eksempelvis været igennem en mislykket rekonstruktion, kommer virksomheden under konkursbehandling.
En konkurs sikrer bl.a. at ingen kreditorer favoriseres, og at virksomheden ikke kan gemme værdier.
En konkurs skal ligesom en rekonstruktion begæres ved Skifteretten, og det vil ofte være en af virksomhedens kreditorer der begærer konkursen. Virksomheden kan dog også begære sig selv konkurs.
Vurderer Skifteretten på baggrund af konkursbegæringen, at virksomheden er insolvent og dermed ikke kan klare de økonomiske forpligtelser, kan Skifteretten finde betingelserne for en konkurs opfyldt, og herefter udstedes et konkursdekret.
Et konkursdekret gør at virksomheden mister retten til at handle og dermed i realiteten ikke kan fortsætte med at modtage betalinger, udføre arbejde eller sælge ejendele.
Skifteretten udpeger en kurator, der skal varetage kreditorernes interesser. Kurators opgave er at skabe overblik over virksomhedens samlede værdier og gæld, og kurator skal afvikle virksomheden (behandle konkursboet), så kreditorerne får dækket mest muligt af deres krav.
Modsat en rekonstruktion, kan der ikke sættes en tidsfrist på hvornår en konkursbehandling skal være afsluttet, da det afhænger af den enkelte virksomheds størrelse, herunder også antallet af kreditorer. Nogen sager kan afsluttes hurtigt og andre sager vil tage længere tid.
Når kurator skal sælge aktiver, kan dette eksempelvis ske via auktioner eller i fri handel til interesserede købere.
En vurdering af aktiverne er i den forbindelse et vigtigt arbejdsredskab for kurator.
En vurdering ved konkurs skal ofte ske hurtigt, hvilke også er muligt. Når registreringen af aktivet/-erne er foretaget, kan vurderingsrapport forventes klar 2–3 arbejdsdage derefter. Længere behandlingstid kan forekomme, alt efter sagens størrelse og/eller kompleksitet.
Er der spørgsmål i forbindelse med konkurs, kontakt mig ”her” (link til kontaktside)
Vurdering ved konkurs sker i samarbejde med rekonstruktøren, og det sker i henhold til Konkurslovens § 13 b, stk. 2 a) og 2 b).
Konkursloven § 13 b
Det udsendte materiale skal indeholde:
1) Rekonstruktionsforslaget. Indeholder forslaget bestemmelse om virksomhedsoverdragelse, skal
forslaget indeholde oplysning om:
- a)
b )Hvilke aktiver, passiver og gensidigt bebyrdende aftaler der omfattes af overdragelsen.
- c)
2) Oversigt over skyldnerens status, der skal indeholde:
- a) Oversigt over skyldnerens aktiver med oplysning om værdien af de enkelte aktiver.
- b) Oversigt over skyldnerens pantsatte aktiver, panterettighedernes art samt størrelsen af
pantefordringerne og eventuel friværdi i de enkelte aktiver.
- c) Oversigt over usikrede krav, herunder pantsikrede krav, i det omfang pantet ikke strækker til,
med angivelse af fordringshaverne og opdelt efter kravenes placering i konkursordenen.
3) En redegørelse fra rekonstruktøren og tillidsmanden, der skal indeholde:
- a) Eventuelle kommentarer til den statusoversigt, der er nævnt i 2.
- b) Redegørelse for sammenhængen mellem den statusoversigt, der er nævnt i 2, og skyldnerens
senest aflagte regnskab.
- c) Oplysning om forhold, der vil kunne søges omstødt, om anlagte omstødelsessager og om rettigheder,
der er bortfaldet efter § 12 j, stk. 2.
- d) Oplysning om skyldnerens eventuelle ansvarspådragende forhold.
- e) Oplysning om eventuelle forhold, der vil kunne begrunde konkurskarantæne.
- f) Oplysning om årsagen til skyldnerens økonomiske vanskeligheder.
g )Anslået dividende i tilfælde af skyldnerens konkurs.
- h) Forløbet af samarbejdet med skyldneren under rekonstruktionsbehandlingen.
- i) En erklæring fra rekonstruktøren og tillidsmanden om, hvorvidt rekonstruktionsforslaget efter deres
skøn er rimeligt og frembyder en tilstrækkelig betryggelse for forslagets opfyldelse.
Stk. 2.
Rekonstruktionsforslaget og statusoversigten skal være tiltrådt af skyldneren.
Stk. 3.
Rekonstruktøren kan ændre rekonstruktionsforslaget, indtil det er vedtaget.
Kilde: Konkursloven § 13 b (danskelove.dk)
På hjemmesiden for Danmarks Domstole, findes yderligere informationer om konkurs.
Finansiering og refinansiering
Refinansiering og/eller finansiering af aktiver, kan være en stor fordel for virksomheden.
Dette kan bl.a. gøres ved Sale & Lease Back (leasing).
Sale and Lease Back har flere fordele. Den helt overordnede fordel er at virksomheden frigør kapital, der er bundet i aktiverne og dermed forbedrer virksomhedens likviditet. Virksomheden kan anvende de frigjorte midler til flere forskellige formål, herunder investering i vækst, investering i produktionsanlæg eller måske til at forbedre virksomhedens nøgletal i regnskabet.
Kort fortalt er det ved leasing selve leasingselskabet (leasinggiver) der står som ejer af aktivet, og virksomheden (leasingtager) står som bruger, og dermed har en brugsret til aktivet.
Alle løbende omkostninger til forsikring, vedligehold o.l., afholdes af virksomheden, og ved udløb af leasingaftalen er der aftalt en restværdi.
Et aktiv virksomheden leaser behandles regnskabsmæssigt ved, at der er et aktiv som virksomheden afskriver på og en gæld der afvikles på løbende. Dette er samme regnskabsprincipper som hvis man ejede aktivet.
Leasing er blevet mere og mere populært de seneste år, og er typisk en billigere finansieringsform end traditionel finansiering via et pengeinstitut, så virksomheden kan potentielt også spare renteomkostninger ved at indgå en aftale om Sale & Lease Back fremfor traditionel finansiering via et pengeinstitut.
Vurdering af aktiver ved en refinansiering skal sikre, at långiver tilbyder den rigtige finansieringsløsning, både i forhold til beløb og periode, hvilket er af stor betydning for både låntager og långiver. Vurderingen sikrer også, at långiver får en sikkerhed for, at de aktiver der refinansieres, har en reel værdi.
Udover vurderingen, kan jeg assistere virksomheden i forbindelse med forløbet omkring indhentning af finansieringstilbud. Dette foregår typisk ved et møde hos virksomheden for både at høre om virksomheden, gennemgå og vurdere de aktiver der påtænkes refinansieret. Derefter udarbejdes en præsentation af virksomhed og finansiering, og der tages kontakt til et udvalg af finansieringsselskaber, der indhentes og analyseres finansieringstilbud og der udarbejdes en anbefaling i forhold til valg af finansieringsløsning.
Køb eller salg af virksomhed
Vurdering af aktiver ved køb eller salg af en virksomhed, handler blandt andet om at få bekræftet købsprisen, men ved samme lejlighed også at få beregnet en eventuel forventet videresalgspris samt en intern værdiansættelse. Især sidstnævnte er meget relevant i forhold til revision og bank, ikke mindst i finansieringssammenhæng.
Vurderingsrapporten kan fremsendes med eller uden angivelse af aktivernes værdi, således rapporten kan supplere øvrigt salgsmateriale ved en salgsproces.
Er der spørgsmål i forbindelse med køb eller salg af virksomhed, kontakt mig her.
Reference i forbindelse med køb af virksomhed
I forbindelse med vores køb af MJC Metal A/S i Esbjerg i september 2018, indgik selskabets maskinpark i den samlede finansieringsplan.
Forud for vores køb af MJC havde vi derfor behov for at få skabt et troværdigt, og samtidigt hurtigt, overblik over, hvilke muligheder vi havde for at lade maskinerne refinansiere som en hjælp til at få hele handlen til at hænge sammen. Det krævede et større stykke arbejde, da der var tale om 30–40 maskiner, som skulle registreres korrekt, vurderes og opdeles i håndterbare ‘pakker’, som leasingselskaberne kunne arbejde med, med henblik på en refinansiering eller Sale & Lease Back.Morten stod for alt dette arbejde og sørgede for, at de relevante leasingselskaber blev budt ind. Og han sikrede, at vi fik de bedst opnåelige betingelser ift. udbetaling, rente, løbetid m.v. ‘Investeringen’ i Morten var helt rigtig, og vi var ikke selv kommet i nærheden af det opnåede resultat, hvis vi havde gjort det alene. Dertil sparede vi en masse vigtig tid. Og afgørende var det naturligvis, at vi følte os i trygge hænder. Bl.a. fordi Morten forstod at holde os informeret og involveret på et forståeligt plan.
Det sidste er enormt vigtigt, da beslutningerne i sidste ende jo er vores egne.
Jesper Smidt-Nielsen, tidligere bestyrelsesformand, MJC Metal A/S
Værdi af pant / opdatering af anlægskartotek
Ofte kigger banker og kreditinstitutter meget på tallene i regnskabet, når de foretager deres kreditbehandlinger.
Har man afskrevet efter et forsigtighedsprincip kan der måske være skjulte værdier, som kan muliggøre nemmere og billigere finansiering. Det er derfor ikke ualmindeligt at den reelle værdi af aktiver er væsentlig højere end den bogførte eller estimerede værdi.
En aktivmasse der viser sig at have højere værdi end regnskabet viser, kan i mange tilfælde være lige den faktor, der muliggør køb, salg eller leasing, eller muliggør en finansiering så eksempelvis en truende konkurs kan undgås.
Da en vurderingsrapport typisk indeholder værdi ved hurtigt salg, målrettet salg eller genanskaffelse, er vurderingsrapporten et godt supplement til virksomhedens regnskabsmateriale.
Er der spørgsmål i forbindelse med værdi af pant, kontakt mig her.
Salg af aktiver
Både som supplement til en udarbejdet vurderingsrapport, eller som særskilt opgave, kan der tilbydes assistance ved salg af aktiver.
Det kan være ved direkte salg, hvor der skal være dialog med køber, ansøgning om eventuel finansiering, flytning til køber eller lager m.m.
Ved rekonstruktion eller konkurs kan det være nødvendigt, at aktiverne hurtigt flyttes til anden adresse. Dette kan der også tilbydes assistance til.
Skal aktiver sælges på auktion, kan der tilbydes assistance til registrering og eventuel mærkning samt transport af aktiverne.
Ved sager hvor der er udarbejdet vurderingsrapport og hvor der også forespørges på assistance ved salg af aktiver, vil dette ske under hensyntagen til gældende lovgivning for Beskikket sagkyndig.
Er der spørgsmål i forbindelse med salg af aktiver, kontakt mig her.
Udfyld kontaktformularen herunder, så tager jeg kontakt til dig i løbet af 48 timer.